Column van de maand (4): Hoofd-schouders-knie-en-teen

Op internet zijn diverse leuk geschreven, originele, grappige, herkenbare of ontroerende blogs of columns te vinden over iets dat met horen te maken heeft. De NVVS zet elke maand een blog of column in de schijnwerpers die we zijn tegengekomen op internet en die we u niet willen onthouden. Deze keer: 'Hoofd-schouders-knie-en-teen'.

De 15-jarige Paula was onlangs op reis in Zuid-Afrika met reisorganisatie www.worldmapping.nl. Jongeren komen zo in contact met kinderen en jongeren uit ontwikkelingslanden en maken kennis met internationaal vrijwilligerswerk door community projecten te bezoeken (weeshuis, dovenschool, straatkinderenopvang etc). Ze had het geld zelf bij elkaar verdiend voor de reis en rapporteerde  over de reis op haar eigen site www.voorvijfeuronaarzuidafrika.nl. Daar doet ze in blog nr. 3 ook uitgebreid verslag van een bezoek aan de Durban School for Hearing Impaired, waar het er best anders aan toegaat dan we in Nederland gewend zijn….

“Toen we aankwamen bij de school kregen we eerst een introductie van de directeur van de school. Hij vertelde over het ontstaan van de school en de problemen die ze tegenkwamen. Zoals dat er geen officiële gebarentaal is in Zuid-Afrika. Hierdoor hebben ouders en hun kinderen onderling een eigen, geïmproviseerde doventaal, dus telkens als er een nieuw kind op school komt moeten de ouders eerst een tijdje mee zodat ze als tolk kunnen functioneren totdat het kind de gebaren heeft geleerd die ze op de school gebruiken.”

Paula en haar reismaatjes deden verschillende activiteiten met de dove kinderen, zoals koekjes bakken, schilderen en het universele ‘gebaren-dansje’ van ‘hoofd-schouders-knie-en-teen’. De communicatie was soms lastig, maar met elkaar leuke dingen doen en foto’s maken is prima gelukt!

Lees hier het complete verslag van Paula over het bezoek aan de School for Hearing Impaired: http://voorvijfeuronaarzuidafrika.nl/paulas-reisverslag/ (scroll naar blog 3). Wie doorklikt naar het verslag van haar reismaatje Tessa, ziet daar nog meer foto’s van het bezoek aan de dovenschool.

Klik hier voor het 'Column van de maand'-archief en neem ook eens een kijkje in ons blogoverzicht voor interessante blogs over diverse 'hoorzaken'.

Publicatiedatum: 11 oktober 2013