Column van de maand (12): Tienpuntenplan

Op internet zijn diverse leuk geschreven, originele, grappige, herkenbare of ontroerende blogs of columns te vinden over iets dat met horen te maken heeft. De NVVS zet elke maand een blog of column in de schijnwerpers die we zijn tegengekomen op internet en die we u niet willen onthouden. Deze keer: Tienpuntenplan.

Voor het zomerreces van het kabinet is de veelbesproken Participatiewet aangenomen. "De inzet om arbeidsgehandicapten zoveel mogelijk aan regulier werk te helpen, is op zich lovenswaardig", schrijft Roebyem Anders in een column op NuZakelijk.nl, "Maar de verwachting dat de wet in vijf jaar honderdduizend extra werkplekken voor arbeidsgehandicapten binnen bedrijven zal opleveren is volstrekt onrealistisch."

Roebyem werkt bij het zonnepanelenbedrijf Sungevity Nederland, waar sinds 2013 een dove werknemer in dienst is. "
Dat viel niet mee", schrijft ze. "Wij hebben aan den lijve ondervonden hoe taai het is. Toch hebben we na een jaar proefdraaien toch besloten meer dove mensen in te schakelen."

Een bedrijf moet immers niet zomaar verwachten dat de dove of slechthorende werknemer zich maar aanpast binnen het 'horende bedrijf', maar er zijn ook stappen die je als werkomgeving kunt zetten om het werkbaarder te maken voor een ander. Kijken naar talent en leren van anderen zijn daarbij belangrijke punten, zo schrijft Roebyem in haar column. Sterker nog, het bedrijf heeft een praktisch tienpuntenplan voor andere bedrijven en overheden opgesteld!

Nieuwsgierig naar het tienpuntenplan
van Roebyem en de ervaringen met de dove medewerker die daartoe bijgedragen hebben? Lees de hele column op NuZakelijk.nl.

Klik hier voor het 'Column van de maand'-archief en neem ook eens een kijkje in ons blogoverzicht voor interessante blogs over diverse 'hoorzaken'.

Publicatiedatum: 13 augustus 2014