CI-traject in beeld in RTL-serie

Sommige doven en ernstig slechthorenden kunnen in aanmerking komen voor een cochleair implantaat (CI), waardoor ze weer beperkt kunnen horen. Wat gaat er vooraf aan het krijgen van een cochleair implantaat? Hoe kom je tot een keuze? En hoe gaat de operatie en de revalidatie? In het RTL-programma Doof! worden drie patiënten van de afdeling KNO van het Radboudumc in Nijmegen gevolgd tijdens hun CI-traject.

“De impact van doofheid/ernstige gehoorverliezen wordt vaak onderschat”, meent het Radboudumc. “Gehoorverlies is een onzichtbare aandoening die in veel gevallen tot sociaal isolement leidt. Veel mensen met gehoorverlies worden geconfronteerd met onbegrip en onmacht. Dit heeft een enorme invloed op de sociale situatie thuis, op het werk of op school en hiermee direct op de kwaliteit van leven. Wij vinden het belangrijk dat de invloed van gehoorverlies eens wat meer wordt belicht. Het programma Doof! laat zien dat het CI-traject intens en vol twijfel is.”

De driedelige serie Doof! wordt vanaf zondag 7 september uitgezonden op RTL4, 20.00 uur. Het programma zal voorzien zijn van ondertiteling.

Lees meer over CI op nvvs.nl/ci of op de website van OPCI.

Publicatiedatum: 03 september 2014