CI-gebruikers gezocht voor onderzoek spraakperceptie in achtergrondgeluid

Wanneer veel mensen door elkaar praten, wil men als luisteraar gewoonlijk één spreker horen en de anderen negeren. In deze situaties is het nuttig om de stem van die ene spreker te kunnen volgen. In het onderzoek ‘Optimizing Cochlear Implants for better perception of Speech-on-Speech’ (METc 2015/598; NL54251.042.15) zullen UMCG en de Universiteit van Groningen nagaan in welke mate CI-gebruikers in staat zijn die stem te volgen, in vergelijking met mensen die geen cochleair implantaat gebruiken. Deze kennis zal bijdragen CI’s in de toekomst te verbeteren.

De onderzoekers testen nieuwe software waarmee de processor van de CI wellicht beter in staat is om spraak door te geven aan de gebruiker. Deze software wordt hopelijk op termijn toegepast in de geïmplanteerde CI’s. Om dit echter mogelijk te maken, hebben de onderzoekers de hulp van gemotiveerde CI-gebruikers nodig die mee zouden willen werken aan de onderzoeken om te kijken of het spraakverstaan ook daadwerkelijk beter is met de nieuwe software. Zonder de hulp van huidige CI-gebruikers kunnen ze niet meten of spraak in rumoerige omgevingen beter wordt verstaan.

Iets voor jou?
• Je draagt één CI
• Je bent bereid om deel te nemen aan een aantal CI-testen en over deze testen jouw mening te geven
• Je bent bereid om hiervoor in de maand juni naar het Universitair Medisch Centrum Groningen te komen.
• Dit experiment bestaat uit twee sessies, ongeveer 2-2,5 uur per sessie.
• Vergoeding (8,00 eur per uur) en tevens betaling van reis- en parkeerkosten.

Ben je geïnteresseerd of heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar Nawal El Boghdady (KNO-afdeling): n.el.boghdady@umcg.nl. Zij zal dan contact met je opnemen.
Publicatiedatum: 24 mei 2016