Cabaretier Najib zet zich in voor hoortoestellen

Cabaretier Najib Amhali speelt dinsdagavond 30 oktober een speciale benefietvoorstelling. Najib zet een gebarentolk in om zijn grappen en grollen ook te vertalen voor de doven in het publiek. De opbrengst van de speciale voorstelling gaat naar de Najib Foundation, die zich momenteel inzet om hoortoestellen voor kansarme kinderen in Marokko te leveren.

Najib Arnhali: ‘Met de Najib Foundation willen we ons richten op de drie principes van horen, zien en spreken. Die drie dingen zijn voor mij persoonlijk als cabaratier ook heel belangrijk. Het bleek nog een hele uitdaging te zijn om dit in Marokko aan te pakken. Ik dacht, je gaat erheen, je hangt ze een hoorapparaat in en het is goed. Maar zo’n kind hoort opeens voor het eerst en daar hebben ze ook onze hulp en begeleiding bij nodig. Als zo’n ding voor het eerst aangaat, zie je een kind zo verwonderd kijken. Dat is echt onbetaalbaar’.

Najib vindt dat de theaterwereld nog te weinig aandacht heeft voor dove en slechthorende bezoekers. Hij heeft ook overwegen om een lichtbalk in te zetten en daarmee zijn voorstelling te ‘ondertitelen’. Maar uiteindelijk heeft hij voor de inzet van een gebarentolk gekozen. Zelf beheerst de cabaretier geen gebarentaal maar hij heeft in de voorbereidingen op deze speciale voorstelling inmiddels wel enkele gebaren opgepikt. ‘Ik ken alleen de vieze woorden in gebarentaal. Dat is vaak als je een andere taal leert, dat je eerst de vieze woorden oppikt. De beledigingen, die heb ik ook helemaal onder de knie’.

Meer informatie: www.luxortheater.nl en www.najibfoundation.nl.

Bron: Sp!ts

Publicatiedatum: 30 oktober 2012