Beter voorbereid naar de arts met online cursus Co-patient

Mensen die slecht of ingewikkeld nieuws verwachten van een arts, nemen al vaak iemand mee de spreekkamer in, want ‘twee horen meer dan één’. Toch valt dat nog weleens tegen. Met de emotionele ondersteuning van de zieken zit het meestal wel goed, maar de begeleiders zouden inhoudelijk meer kunnen betekenen bij zo'n gesprek. Je kunt je voorbereiden, bijvoorbeeld door een korte online cursus ‘Co-patiënt’ waarmee je onder meer slimme vragen kunt leren te stellen.

Stichting ZoBeter ontwierp de minicursus op basis van haar ‘methode Co-patiënt’, een ondersteuningsmethode die zij samen met Zilveren Kruis hebben getest in onder andere het Erasmus MC in Rotterdam, onder co-patiëntvrijwilligers en ernstig zieke patiënten. Het positieve resultaat was aanleiding voor een oproep uit de Tweede Kamer om dit gedachtegoed breder in te zetten. Kijk hier naar het fragment (ca. 60 sec.)

Sneller herstel

Niet alleen de zieke heeft wat aan de Co-patiënt, ook de zorg kan er doelmatiger door worden. Het kan leiden tot betere spreekkamergesprekken, minder twijfels, gezamenlijke besluitvorming met artsen over de behandelkeuzes, navolging van behandeladviezen en een sneller herstel van patiënten. Het bedrijfsleven kan meeprofiteren van dat snellere herstel.

Stichting ZoBeter

De oprichters van stichting ZoBeter deden als mantelzorger zelf ervaringen op en riepen ZoBeter in het leven. De stichting hoopt ook dat mensen voor Co-patiënt willen 'leren' om vreemden te begeleiden, omdat sommige mensen niemand hebben om mee te nemen.

Kijk voor meer informatie op www.zobeter.nl

Publicatiedatum: 15 maart 2017