Bescherm uw gehoor: leef gezond!

Dat niet roken, veel bewegen, gezond eten en weinig stress bijdragen aan een goede algemene gezondheid is nauwelijks meer een verrassing. Ook voor uw gehoor is een gezonde levensstijl van groot belang.

Stress vermijden is natuurlijk voor iedereen aan te raden, maar zeker ook voor mensen met tinnitus, hyperacusis of de ziekte van Ménière. En ook bewegen heeft doorgaans een goede invloed op de algemene (fysieke) gesteldheid. En op je gehoor in het bijzonder, zo blijkt uit recent onderzoek van het Brigham and Women’s Hospital (V.S.).

Het onderzoek laat zien dat overgewicht het risico op gehoorverlies kan vergroten. Vrouwen met een BMI (Body Mass Index) tussen de 30 en 34 hadden een 17 procent hoger risico op gehoorverlies dan vrouwen met een BMI van onder de 25. Soortgelijke resultaten vonden de onderzoekers voor buikomvang.

Bewegen
Bewegen lijkt juist het risico te verkleinen. Vrouwen die meer dan twee uur per week wandelden, kregen 15 procent minder vaak te maken met gehoorverlies dan vrouwen die minder dan een uur per week liepen.

Voeding
Het tijdschrift Medisch Dossier publiceerde al eens een artikelenreeks over eten en (h)oren (NVVS-leden kunnen die hier bekijken). Veel bewegen en gezonde voeding kunnen dus uw gehoor beschermen. Goed voornemen voor het nieuwe jaar…?

Publicatiedatum: 24 december 2013