Ben jij je bewust van wat hard geluid met je doet?

Terwijl in Nederland iedereen vandaag volop Koningsdag viert, is het bij onze oosterburen de ‘Tag gegen Lärm’, een bewustwordingsdag rondom geluid. Deze dag wordt in Duitsland georganiseerd door de Deutsche Tinnitus Liga (DTL) en de vereniging van audiciens om mensen bewust te maken van (de gevolgen van) gehoorschade.

Tijdens de Tag gegen Lärm wordt ook op de gevolgen van blootstelling aan veel lawaai gewezen; zoals verminderde concentratie en onherstelbare schade aan het gehoor. Deze editie ligt de focus daarom op gehoorbescherming. In Keulen wordt hier een symposium over gehouden.
In Duitsland hebben zo’n 3 miljoen mensen chronische tinnitus. Reden genoeg voor de DTL om samen met de audiciens aandacht te vragen voor preventie van gehoorschade. De audiciens nemen hierin een belangrijke plaats in als het gaat om voorlichting en het verstrekken van bijvoorbeeld oordoppen op maat.

In Nederland besteedde Stichting Hoormij hier onlangs ook nog aandacht aan tijdens de Week van het Oorsuizen.

Publicatiedatum: 27 april 2016