Beltoon voor slechthorende mensen

Het missen van een oproep, simpelweg omdat je je telefoon niet hebt gehoord, is voor slechthorenden dagelijkse kost. De oplossing wordt vaak gezocht in het zo hard mogelijk zetten van de beltoon, tot grote ergernis van de omgeving. Niet nodig. Wanneer iemand met ouderdomsgehoorverlies een oproep mist, komt dat in de meeste gevallen doordat bepaalde tonen voor hen slecht of niet hoorbaar zijn. Met de juiste combinatie van hoge of juist lage tonen en golflengten is dit probleem eenvoudig te verhelpen. Specsavers ontwikkelde daarom samen met geluidsstudio Soundcircus een beltoon voor mensen met ouderdomsgehoorverlies.

Functioneel niet-storend geluid

Michiel Wesselink, audiotechnicus bij Soundcircus: “Samen met een audicien van Specsavers zijn we aan de slag gegaan om een ideale beltoon voor slechthorenden te ontwikkelen, met steeds in het achterhoofd: welke tonen zijn voor mensen met ouderdomsgehoorverlies het best hoorbaar en welke minder? Daarbij hebben we gekeken naar een helder geluid dat goed te onderscheiden is van omgevingsgeluiden, wat resulteert in een functioneel maar niet-storend geluid. We zijn daarom gaan zitten op korte signaaltonen met een variatie in ritme, melodie, frequentie en volume. Bepaalde frequenties stuwen we naar boven en we hebben tevens gezocht naar een hybride vorm tussen signaal- en muziekgeluid.”

Begrip

De beltoon is ontwikkeld voor mensen met een gehoorverlies vanaf 35 dB. Demelza Rapmund, audicien bij Specsavers: “Dit is de grens waarop het gehoor al wel is verslechterd, maar men vaak nog niet overgaat tot het gebruik van een hoortoestel. Om te laten horen hoe een ‘normale’ beltoon klinkt voor mensen met gehoorverlies, hebben we tevens een simulatiebeltoon* ontwikkeld. Je hoort hierbij duidelijk dat de hoge tonen als eerst wegvallen. We hopen dat dit zorgt voor een stukje begrip van de omgeving.”

Downloaden

De beltonen is te downloaden op de site van Specsavers.

Bron: Specsavers

Publicatiedatum: 09 juli 2018