Begrip kweken met de Ervaar TOS-dag

Michel Pellen is adviseur van SpraakSaam, de vereniging van TOS-jongeren. Hij las ongeveer een jaar geleden een artikel over het Ervaar TOS-circuit en was er gelijk door geboeid. Met het circuit kun je ervaren wat het is om TOS (taalontwikkelingsstoornis) te hebben door tien opdrachten uit te voeren. Prima om te doen als je professional bent of als je ouder van een TOS-kind bent. Michel is zelf een volwassene met TOS en heeft ook een dochter en een zoon met TOS. Michel en zijn vrouw gingen, vergezeld door Meike van Genugten (SpraakSaam), op bezoek bij de makers van het Ervaar TOS-circuit en legden het circuit zelf af. Uiteindelijk resulteerde dit bezoek in een landelijke Ervaar TOS-dag! Michel Pellen doet verslag van de recente editie en de totstandkoming.

“Rob Landa en Hennie Shields van Auris Dienstverlening in Goes zijn de makers van het Ervaar TOS-circuit. Ze gaven ons goede uitleg waarom het circuit is ontwikkeld. Je goed kunnen verplaatsen in de situatie van een kind met TOS levert zoveel meerwaarde op voor de opvoeding, voor het lesgeven en voor de behandeling. Bij het afleggen van het circuit waren zowel mijn vrouw en ik als Meike overtuigd van het nut. En van de noodzaak om hier veel meer mee te doen! Namelijk een landelijke dag organiseren voor ouders en professionals die het Ervaar TOS-circuit kunnen doorlopen. Een dag waarbij ook jongeren van SpraakSaam natuurlijk aanwezig moeten zijn om ervaringen te vertellen en ondersteuning te bieden. De organisatie van deze dag is opgepakt door Stichting Hoormij (SpraakSaam en FOSS) in samenwerking met Auris.

Zelf ervaren
Op 12 maart 2016 was het dan zo ver. In totaal namen 130 mensen (80 ouders en 50 professionals) deel aan de Ervaar TOS-dag. Na een kort welkomstwoord door mij en een korte uitleg door Rob gingen vier groepen uiteen om het circuit af te leggen. Ondertussen konden ze ook vragen stellen aan de begeleider of een van de TOS- jongeren. Al snel merkten we dat het van hele grote waarde was dat zij er waren. En je zag dat iedereen op zijn eigen manier tot de ontdekking kwam hoe het is om TOS te hebben.

Bewondering
Veel goede gesprekken werden gehouden en ervaringen werden gedeeld. Wat een mooie reacties kregen we van de deelnemers! Veel bewondering was er voor de inzet van de TOS-jongeren en hun uithoudingsvermogen om het de hele dag vol te houden. Na een vermoeiende, maar mooie dag was het tijd om alles op te ruimen en weer richting huis te gaan. Ik wil iedereen bedanken die mee hebben geholpen aan deze geslaagde dag.”

Zelf ook ervaren hoe het is om TOS te hebben? Volgend jaar gaan we weer een Ervaar TOS-dag organiseren! Kijk ondertussen voor meer informatie over TOS en activiteiten op stichtinghoormij.nl/TOS en www.spraaksaam.com.

Publicatiedatum: 18 april 2016