Balance Awareness Week Dag 4: nieuwe wegwijzer Meniere online

Wie de diagnose ziekte van Ménière krijgt, heeft het gevoel dat zijn of haar leven letterlijk en figuurlijk op zijn kop staat. De draaiduizeligheidsaanvallen maken een gewoon leven vrijwel onmogelijk. Dit roept veel vragen op; hoe lang duurt dit? Wat kan ik er tegen doen? Is er iets tegen te doen? Wat betekent dit voor mijn toekomst? Naast informatie van medici kun je dan vele hebben aan ervaringen van anderen met dezelfde aandoening en aan lotgenotencontact. De vernieuwde Wegwijzer Meniere van Stichting Hoormij helpt je daarbij.

Het stellen van de diagnose van de ziekte van Ménière is een proces dat niet altijd even soepel verloopt. Mensen met de ziekte van Ménière hebben een combinatie van drie klachten veroorzaakt door problemen in het binnenoor: aanvallen van draaiduizeligheid (tenminste tweemaal langer dan 20 minuten), gehoorverlies en tinnitus (oorsuizen). De symptomen komen lang niet altijd tegelijk voor, waardoor het stellen van een diagnose lang kan duren.

Onverwachte duizeligheidsaanvallen

De duizeligheidsaanval is het meest kenmerkend voor de ziekte van Ménière. De eerste aanval van Ménière komt voor iedereen onverwacht. Tijdens een aanval, die enkele uren kan duren, ben je waarschijnlijk tot niets in staat. Omdat de haarcellen in het binnenoor aangetast worden, hebben mensen met Ménière ook last van tinnitus (oorsuizen) en van, aanvankelijk veelal wisselend, gehoorverlies.

Klik hier voor de vernieuwde Wegwijzer Meniere.

Meer lezen over de Balance Awareness Week? Klik hier.

Publicatiedatum: 21 september 2017