Balance Awareness Week 2017 Dag 2: autorijden met Ménière en andere evenwichtsstoornissen

De commissie Ménière krijgt regelmatig vragen over autorijden in combinatie met evenwichtsstoornissen en ging daarom langs bij het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) voor meer duidelijkheid en zekerheid. De nieuwe brochure die de commissie hierover maakte, bevat veel tips. Je kunt hem hier downloaden.

We weten nog allemaal hoe we ons rijbewijs haalden: makkie, hakken over de sloot, in één keer of misschien in twee. Maar spannend was het. En feest daarna. Want er ging een wereld open: we konden de weg op! Iedereen moest even dat papiertje zien. En we dronken er een glas op (zonder alcohol …). Later werd het een vanzelfsprekendheid. We vergaten soms zelf het rijbewijs mee te nemen als we achter het stuur stapten. En toen kwam Ménière. Als een mist, een grauwsluier. Zó vreemd, dat de meesten van ons pas na een aantal aanvallen in de gaten kregen dat autorijden misschien wel niet meer zo voor de hand lag. Kan ik het nog wel maken? Mág ik eigenlijk nog wel rijden? En wat als ik een ongeluk krijg? Pikt m’n verzekering dat dan? Ben ik misschien wel strafbaar? Mag ik het verzwijgen? Is m’n rijbewijs nog wel geldig? Hoe gaat dat nou met verlengen? Ben ik een gevaar op de weg? Je leest het in de nieuwe brochure

De Universiteit van Tilburg publiceerde in 2014 een onderzoek naar dit onderwerp. Dat lees je hier.

Kijk voor meer info op onze pagina van de Balance Awareness Week  2017
Publicatiedatum: 19 september 2017