Balance Awareness Week 2016: aandacht voor duizeligheid en evenwichtsklachten

Zwalkend over straat terwijl je geen druppel gedronken hebt? De wereld zien draaien alsof je in een zweefmolen zit? Stichting Hoormij zet zich in voor meer bekendheid en begrip rondom duizeligheids- en evenwichtsklachten als gevolg van de ziekte van Ménière of een brughoektumor. Daarom besteden we ook dit jaar weer extra aandacht aan de internationale Balance Awareness Week, de publiekscampagne van 12-18 september in Groot-Brittannië, Australië, de Verenigde Staten en Nederland.

Met Balance Awareness Week willen we duidelijk maken dat de impact van een verstoord evenwicht groot is. De hele week vind je op onze site, twitter en facebook informatie, ervaringen en tips, zoals evenwichtsoefeningen, handige websites en boeken die door ervaringsdeskundigen zijn geschreven.

Juiste diagnose

De zoektocht naar een precieze diagnose van de duizeligheid en evenwichtsklachten is vaak een langdurig proces, ook omdat er over sommige evenwichtsproblemen nog weinig bekend is. Zo wordt pas sinds kort de diagnose vestibulaire migraine officieel erkend. Een juiste diagnose is van groot belang voor het behandelen van de klachten en het ermee leren omgaan. Ook daarom is de bewustwordingsweek belangrijk!

Ménière

Ménière is een mooie naam voor een nare ziekte, vernoemd naar de Franse arts Prosper Menière. Mensen met de ziekte van Ménière hebben een combinatie van drie klachten veroorzaakt door problemen in het binnenoor: aanvallen van draaiduizeligheid (ten minste tweemaal langer dan 20 minuten), gehoorverlies en tinnitus (oorsuizen).

Brughoektumor

Een brughoektumor is een goedaardig gezwel dat het gehoor en evenwicht kan beïnvloeden. Het is de meest voorkomende schedelbasistumor. Naar schatting wordt in Nederland per jaar bij ongeveer 320 patiënten (20 per miljoen inwoners) de diagnose brughoektumor gesteld. Een brughoektumor ontstaat meestal in de inwendige gehoorgang en groeit dan langzaam verder richting de hersenstam en kleine hersenen. De hoek tussen de hersenstam en de kleine hersenen wordt wel de ‘brughoek’ genoemd, vandaar de naam ‘brughoektumor’.

Tijdens Balance Awareness Week 2016 is Stichting Hoormij een partner van VEDA (USA) en Ménière's Society (UK).

Publicatiedatum: 12 september 2016