Astronaut André Kuipers test SpraakZien-bril

Al enkele jaren is hij in ontwikkeling; de SpraakZien-bril. Een bril die de woorden van je gesprekspartner live ondertitelt op de binnenkant van je glazen, alsof je een film kijkt. In 2013 voerden onderzoekers van de Universiteit Leiden er nog een onderzoek naar uit. Inmiddels is de techniek en uitvoering weer verder verfijnd. Onlangs werden er in samenwerking met de Stichting Plotsdoven tests gedaan. Het tv-programma ‘De Kennis van Nu’ was daarbij en zal in de uitzending van 7 december aandacht besteden aan de speciale bril. Ook de website Kennislink.nl heeft het er uitgebreid over.

Taalonderzoeker Niels Schiller heeft de SpraakZien-bril mede-ontwikkeld. “De bril is bedoeld voor doven en slechthorenden, maar met een beetje fantasie stoppen we er een vertaalfunctie in. Dan kan je hem meenemen op vakantie, als vertaalbril”, zegt Niels Schiller in het artikel op Kennislink.nl.
“De videobril ziet er uit alsof je gaat lassen of gaat duiken. Nee, meer alsof je jezelf klaarstoomt voor een virtual-realityfilm. Maar het model wordt steeds modischer." Schiller is hoogleraar psycho- en neurolinguïstiek aan de Universiteit Leiden en werd in 2010 door ingenieur Michiel van Overbeek benaderd. Of hij het leuk zou vinden om samen een videobril te ontwikkelen, eentje die je gesprekspartner ondertitelt. “Michiel is zelf slechthorend en weet dat hij zijn gehoor op den duur zal verliezen. Hij wil zichzelf en andere slechthorenden en doven een betere toekomst geven.”

SpraakZien
“SpraakZien, zo heet de techniek, bestaat uit een microfoon, spraakherkenningssoftware en een videobril. De microfoon in de bril vangt de woorden van de gesprekspartner op, en verzendt deze naar de spraakherkenningssoftware op een smartphone." Tot voor kort kon dit programma alleen op een laptop draaien, vervolgt Schiller, maar nu hebben ze er een app voor ontwikkeld. "Deze maakt je een stuk mobieler: je hoeft niet voor elk gesprekje je laptop mee te slepen.” De spraakherkenningssoftware transcribeert de tekst en projecteert deze op een schermpje aan de binnenkant van de videobril. Voilà: telkens maximaal twee regels tekst, als een ware ondertiteling.

Test
“Om te kijken hoe goed de bril werkt, hebben we in samenwerking met Stichting Plotsdoven een test gedaan”, zegt Schiller. “Daaruit bleek dat mensen zonder bril slechts 25 procent van de gesproken taal begrepen, maar mét bril op was dit wel 70 tot 85 procent. Een gigantische verbetering! Vooral voor mensen die op latere leeftijd doof worden, want die komen vaak niet in aanmerking voor een cochleair implantaat en leren niet makkelijk gebarentaal aan.”

Op 7 december 2014 gaat het tv-programma De Kennis van Nu over de ‘ondertitelbril’: 19.45 uur op NPO2. André Kuipers test of je er iets aan hebt als dove.

Lees hier het complete artikel van Kennislink en lees hier het eerdere NVVS-bericht over de SpraakZien-bril.

Publicatiedatum: 05 december 2014