Actie voor toegankelijke balies

In de Week van de Toegankelijkheid (1 t/m 6 oktober) is het startsein gegeven voor de landelijke wedstrijd ‘Meld een balie en wordt gehoord!’. Dit is een initiatief van toegankelijkheidsadviseur Gaby Verdouw, die hiervoor onder andere de website www.baliedokter.nl oprichtte. De NVVS werkt met de baliedokter samen bij het keuren van en adviseren over dergelijke voorzieningen.

De actie ‘Meld een balie en wordt gehoord!’ helpt mensen die slechthorend zijn om ervoor te zorgen dat ze baliemedewerkers beter gaan verstaan. Daardoor ontstaat er een beter gesprek, waarin de mensen achter de balie ook hun aanbiedingen kwijt kunnen en aan klantenbinding kunnen doen. Hoe meer mensen er met de actie meedoen, hoe beter de toegankelijkheid van Nederland wordt.

Waardevol
De baliedokter legt uit: “Help ons om de eigenaren van die balies te overtuigen dat u het waard bent om ‘binnen te halen’. Dat u net als anderen ook naar binnen wilt, en met de baliemedewerkers wilt kunnen praten. Dat u ook de informatie wilt kunnen ontvangen die de anderen krijgen. En dan een net zo waardevolle klant bent, als die anderen.”

Geef daarom aan de baliedokter door bij welke winkel, restaurants, hotels, attracties, cafés , musea en praktijken u wordt beperkt in het krijgen van informatie.  U kunt dit doorgeven via het mobiele, digitale formulier opwww.baliedokter.nl. De baliedokter en de NVVS werken achter de schermen samen: we kijken welke gebouwen een advies of keuring door de NVVS nodig hebben, om tot betere voorzieningen voor slechthorenden te komen.

Steun
“Wij helpen u en u helpt uzelf én uw plaatselijke platform. Want van elke geleverde oplossing storten wij  € 5,00 naar de plaatselijke belangenorganisatie voor mensen met een beperking/ chronische aandoening. U kunt dus door mee te doen, de toegankelijkheid helpen verbeteren én de plaatselijke vertegenwoordiging steunen. Wij helpen u dus niet alleen met het snel verbeteren van de toegankelijkheid in uw gemeente, maar versterken ook nog eens uw plaatselijke platform!”, meldt de baliedokter op zijn site.

De persoon die samen met de baliedokter de meeste balies heeft helpen voorzien van een balieringleiding, wint een trilwekker voor op reis. In de Week van de chronisch zieken ( 9 - 17 november 2012) wordt op www.baliedokter.nl bekend gemaakt wie de winnaar is.

De jaarlijkse Week van de Toegankelijkheid wordt georganiseerd door aantal belangenorganisaties voor mensen met een beperking: CG-Raad, Platform VG, VCP en Viziris. Het Revalidatiefonds ondersteunt de week. Dit jaar is het thema klantvriendelijkheid. De bedoeling is om bedrijfsleven, verenigingsleven, overheden en alle anderen die in contact staan met 'klanten' bewust maken van klantvriendelijkheid jegens mensen met een beperking (en daarmee toegankelijkheid op de kaart zetten).

Publicatiedatum: 02 oktober 2012