Aandacht voor onbereikbaarheid 112 voor slechthorenden en doven

In het actualiteitenprogramma EenVandaag was dinsdagavond 17 juli aandacht voor de onbereikbaarheid van het noodnummer 112 voor slechthorenden en doven. Hoewel er half augustus een digitale mogelijkheid wordt verwacht, kunnen slechthorenden en doven op dit moment nog steeds niet via hun mobiele telefoon 112 bereiken.

EenVandaag schrijft over de uitzending: 'Terwijl het hele land verontwaardigd was dat het noodnummer 112 vorige maand een zes uur lange storing had, is onbereikbaarheid van 112 voor doven al meer dan twee maanden het geval. Het bedrijf AnnieS , dat de hulpdienst leverde, is failliet. De doven zijn nu overgeleverd aan horende mensen die in geval van nood moeten helpen. EenVandaag spreekt met de dove ouders van Marcel die, toen AnnieS nog niet bestond, geen contact konden leggen met 112, waardoor kostbare tijd verloren ging en hun zoon thuis overleed.
Belangenorganisatie Dovenschap is bang dat de geschiedenis zich weer zal herhalen als er niet snel een oplossing komt. Het is wachten totdat er iets ernstigs gebeurt, stelt Dovenschap.'

Dovenschap is, net als de NVVS, een van de zeven landelijke belangenorganisaties voor doven en slechthorenden. Deze zeven organisaties werken op veel gebieden samen om de belangen van slechthorenden en doven te behartigen. De uitzending van EenVandaag met daarin Dovenschap kunt u hieronder bekijken (met ondertiteling).

sitestat

Ook in de Volkskrant is aandacht voor deze situatie. Een ingestuurd opiniestuk van de dove Maria Hoek werd op dinsdag 17 juli gepubliceerd. Lees het artikel hier.

Publicatiedatum: 17 juli 2012