Aan vooravond Filmfestival klinkt roep om ondertiteling Nederlandstalige films in bioscopen

Het Nederlands Film Festival in Utrecht is weer van start gegaan. Ook dit jaar zijn er weer een aantal films ondertiteld voor doven en slechthorenden en/of voorzien van een gebarentolk. Maar wat SOAP! (samenwerkingsverband van de belangenverenigingen voor doven en slechthorenden, waaronder de NVVS) betreft zou dit bij meer Nederlandstalige films, ook in bioscopen, dienen te gebeuren. Het Eindhovens Dagblad en andere regionale kranten van Wegener schreven erover aan de vooravond van het festival.

In het artikel vertellen NVVS-directeur Joop Beelen en Martin van de Beek van SOAP! meer over de behoefte aan ondertiteling die 1,5 miljoen doven en slechthorenden hebben. Ook leggen ze uit hoe SOAP! zich inspant voor het ondertitelen van Nederlandstalige films en waar het tegenaan loopt. NVVS-vrijwilliger en filmfan Ben Schut komt ook nog aan het woord, net als de directeur van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten.

Lees hier de online-versie van het artikel. Kijk hier welke films tijdens het Nederlands Film Festival ondertiteld zijn en/of getolkt worden.

Publicatiedatum: 24 september 2014