112 blijft bereikbaar met analoge teksttelefoon

De overstap naar een nieuwe bemiddelingsdienst per 1 oktober a.s. zorgt voor veel vragen en grote ongerustheid bij gebruikers van de (huidige) bemiddelingsdienst en bij mensen met een analoge teksttelefoon. In een overleg dat Signaal met de KLPD (Korps Landelijke Politiediensten) had, is nu gelukkig wel bevestigd dat 0800-8112 voorlopig bereikbaar blijft voor analoge teksttelefoons, in ieder geval tot eind 2014.

Hoe 112 bereiken?
1. Met de analoge teksttelefoon rechtstreeks en gratis bellen naar de meldkamer (0800-8112). Daarbij is geen bemiddelingsdienst nodig. Deze bereikbaarheid blijft in ieder geval tot eind 2014 bestaan.
2. Via Total Conversation: met een Signcall-abonnement op je smartphone, tablet of computer. Je belt de bemiddelingsdienst, en vraagt door te verbinden met 112. Dat kan met tekst, beeld en spraak. Er blijft ook een speciale button 112 beschikbaar waarmee je rechtstreeks 112 kunt bereiken.

Niet via sms
112 is niet via sms bereikbaar. Er zijn proeven gedaan maar die zijn door allerlei technische obstakels vooralsnog mislukt. De landelijke overheid meldt dat er in 2012 ‘geslaagde tests’ zijn gedaan en dat sms-bereikbaarheid van 112 in de loop van 2013 wordt ingevoerd. Maar wij vernemen nu van KLPD dat het niet duidelijk is of en wanneer 112 verder gaat met het opzetten van sms-bereikbaarheid.

In Signaal werken de landelijke belangenorganisaties voor doven en slechthorenden samen voor een inclusieve maatschappij die ook voor doven en slechthorenden toegankelijk is.

Publicatiedatum: 12 september 2013