Eén op de vier Nederlandse jongeren gehoorschade

Eén op de vier jongeren (12 tot 25 jaar) heeft gehoorverlies. Dat blijkt uit onderzoek van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC). Het onderzoeksrapport ‘Online Hearing Tests 2010-2014’ is een analyse van ruim 300.000 hoortesten die de afgelopen vijf jaar online zijn gedaan. De resultaten zijn zeer verontrustend.

Eén op de vier jongeren scoort niet goed op de test. Dit gehoorverlies op jonge leeftijd wordt met name veroorzaakt door blootstelling aan harde muziek in uitgaansgelegenheden en via muziekspelers. Over een periode van vijf jaar zijn de testresultaten vrijwel gelijk. Dit duidt op een structureel en omvangrijk gezondheidsprobleem.

World Health Organization
De resultaten van dit onderzoek komen niet als verrassing. In februari maakte de World Health Organization (WHO) bekend dat wereldwijd meer dan 1 miljard jonge mensen risico lopen op gehoorschade door harde muziek en lawaai. De WHO roept overheden op gehoorschade tegen te gaan door adequate wetgeving en informatiecampagnes. Gehoorschade is niet te genezen, maar wel te voorkomen. Het rapport kan hier gedownload worden.

Roep om landelijk actieplan
De Nationale Hoorstichting roept de overheid op gehoorschade de aandacht te geven die het verdient. Laura van Deelen, Directeur van de Nationale Hoorstichting: ‘Er moet nu echt een landelijk actieplan tegen gehoorschade komen. Gehoorschade heeft een leven lang impact op het welzijn, de leerprestaties en het arbeidsperspectief van jongeren. Om te voorkomen dat toekomstige generaties met een achterstand aan hun toekomst beginnen moet Nederland een veel actiever beleid gaan voeren’.

Online hoortest Oorcheck.nl
De online hoortest kan gratis worden gedaan op www.oorcheck.nl. Deze test is ontwikkeld door het Academisch Medisch Centrum Amsterdam (AMC) en Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). De test meet hoe goed spraak wordt verstaan in een rumoerige omgeving. Dewebsite is gericht op jongeren vanaf de middelbare school en geeft veelinformatie over het gehoor, de oorzaken en gevolgen van gehoorschade maarvooral ook manieren om het gehoor te beschermen. Jongeren kunnen op oorchecksnel en eenvoudig een hoortest doen en ooktesten of ze veilig naar muziek luisteren via muziekspeler of tijdens hetuitgaan via de risicotestjes mp3check en check-out.  Leuke toevoegingenzijn dat er een uitgaansagenda op staat en dance nieuws te vinden is, plus dater nu ook direct oordoppen kunnen worden aangeschaft in de webshop.

Publicatiedatum: 10 april 2015