Week van het Oorsuizen 2015 - Themadag 5: Oorsuizen, hoe kun je het voorkomen?

Tijdens de Week van het Oorsuizen vraagt Stichting Hoormij/NVVS aandacht voor oorsuizen (tinnitus), wat het is, wat de gevolgen ervan zijn, waar je hulp kunt vinden, waar je ervaringen kunt uitwisselen en hoe je het kunt voorkomen. Een van de oorzaken van oorsuizen is gehoorschade. Op deze pagina gaan we daarom vooral in op: Gehoorschade, hoe kun je het voorkomen?

• Jongeren & gehoorschade; wat zijn de cijfers? De Nationale Hoorstichting zet het op een rijtje.

• De KNO-Vereniging richt zich met de commissie PrevENT op het voorkomen van gehoorschade onder scholieren en jongeren. Lees hier meer over PrevENT en check hier 3 tips om gehoorschade te voorkomen.

• De Vlaamse Bert Lecomte wil een online platform opzetten voor jongeren die net als hij last hebben van oorsuizen. Lees hier zijn verhaal.

• Sinds januari 2013 geldt er een nieuwe Europese norm die het volume van muziekspelers begrenst. Ook de Nederlandse overheid maakt zich zorgen om het groeiend aantal jongeren met gehoorschade en zet actief in op preventie. Lees hieronder meer.

Staatssecretaris Van Rijn (VWS) heeft dit onderwerp in 2013 op in het Nationaal Preventie Programma gezet. Ook sloot hij in 2014 een convenant met organisatoren van muziekevenementen en poppodia over het terugdraaien van de volumeknop bij concerten en het geven van voorlichting. Wellicht volgen de komende jaren nog meer acties vanuit de landelijke overheid om gehoorschade onder jongeren te helpen voorkomen.

Nationaal Programma Gehooronderzoek
De staatssecretaris heeft eind 2013 het nieuwe Nationaal Programma Gehooronderzoek in ontvangst genomen. Voor dit nieuwe programma hebben patiëntenorganisaties (waaronder de NVVS), Nederlandse onderzoeksinstanties en andere belanghebbenden de krachten gebundeld. Gezamenlijk zijn zestien concrete onderzoeksrichtingen benoemd, die een betere kwaliteit van leven voor mensen met een gehooraandoening moeten bewerkstelligen.
De geselecteerde prioriteiten liggen op de gebieden behandeling, revalidatie, maatschappelijke participatie en preventie.
Van Rijn toonde zich blij met het initiatief: "Ik hoop dat we met dit programma de aanval op gehoorschade breed kunnen openen. Het programma voorziet in een duidelijke behoefte. Circa 10% van de Nederlandse bevolking heeft ermee te maken. Ondanks de impact die slechthorendheid heeft, wordt het in de maatschappij vaak onderschat. Er vindt gelukkig al veel onderzoek plaats, maar door dit initiatief wordt ervoor gezorgd dat kennis wordt gebundeld en versnippering voorkomen. Van mijn kant zal ik er voor zorgen dat gehoorschade op de agenda komt en blijft.”

Ga naar het meldpunt gehoorschade van de Nationale Hoorstichting
Naar de projectpagina van de Week van het Oorsuizen
Vragen over oorsuizen? Kijk in onze vraagbaak