Project ‘Brood op de plank. Eigenbereid!’

Stichting Hoormij zet zich in voor werkende slechthorenden: doe je mee?

Jouw kennis en talenten inzetten, samenwerken met collega’s en je eigen geld verdienen. Hoe gaat dat als je kampt met verminderd gehoor? De ene slechthorende redt zich prima op het werk, de andere zet hulpmiddelen in en weer een ander kan daar wel wat tips bij gebruiken. Met het project ‘Brood op de plank. Eigenbereid!’ wil Stichting Hoormij werkende slechthorenden ondersteunen: door ervaringen uit te wisselen en voorlichting te geven. Omdat we willen dat mensen met een hooraandoening zo optimaal en zo lang mogelijk kunnen deelnemen aan het arbeidsproces.

Toenemend aantal slechthorende werknemers

Al in 2005 werd het aantal ernstig slechthorende werknemers door CBS geschat op 200.000. Dat is 3% van de totale beroepsbevolking. Ook werd een enorme groei voorspeld. Er komen meer jongeren die gehoorschade hebben opgelopen en daar op de werkvloer last van krijgen. Tegelijkertijd zullen steeds meer mensen met een hooraandoening gedwongen worden een plek te veroveren of te behouden op de arbeidsmarkt.  Want het wordt bijvoorbeeld voor slechthorende jongeren moeilijker om een uitkering te krijgen. En met het verhogen van de pensioenleeftijd, zullen er steeds meer oudere werknemers komen en dus meer slechthorende werknemers.

Behoefte aan informatie en tips

Maar hoe te functioneren op het werk met een hoorprobleem? Daarover leven veel vragen, blijkt uit signalen die bij Stichting Hoormij binnenkomen. Er is behoefte aan uitleg over hulpmiddelen, aan praktische tips en aan antwoorden op vragen als ‘hoe krijg ik begrip van mijn werkgever en mijn collega’s?’.

Stichting Hoormij wil voorzien in deze behoefte. Wij hebben daarom ervaringen over het werken met hooraandoeningen verzameld tijdens zogenoemde ervaringssessies. Daarnaast hebben wij onderzoeken die er op dit gebied zijn bestudeerd en diverse experts gesproken. Op dit moment zijn we bezig te achterhalen welke producten en diensten er al rondom ‘arbeid en gehoor’ worden aangeboden en waar nog behoefte aan is. Blijkt dat er nog behoefte is aan nieuwe producten en diensten, dan gaan wij die tenslotte ontwikkelen aan aanbieden.

Wij kunnen dit samen met jou tot een succes maken

Om de producten en diensten straks te kunnen ontwikkelen hebben wij nog extra geld nodig. Beter Horen en Specsavers ondersteunen dit project zowel inhoudelijk als financieel. Daarnaast hebben diverse afdelingen een financiële bijdrage aan het project geleverd. Bij elkaar hebben we een mooi bedrag binnen en dus is het project in ieder geval van start gegaan. Wij zijn nog wel op zoek naar aanvullende financiering want we kunnen nog wel wat geld gebruiken om alle ambities te kunnen realiseren.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door:       en

Ga naar de donatiepagina

Draag uw steentje bij en doneer!
Maak project Brood Op De Plank mogelijk!Help je ons het benodigde bedrag bijeen te brengen, zodat wij de producten en diensten straks kunnen ontwikkelen die werknemers met een hooraandoening nodig hebben?

Je kan geld doneren door overmaking op rekeningnummer NL54INGB0000066269 t.n.v. NVVS te Houten onder vermelding van ‘brood op de plank’ of via JustGiving. Elke bijdrage is welkom! Want met alle kleine beetjes maken we samen het verschil!

Bij voorbaat hartelijk dank namens alle werknemers met een hooraandoening!