Meer lezen over Ménière en andere evenwichtsaandoeningen

Over de ziekte van Ménière en andere evenwichtsaandoeningen, zijn diverse boeken, folders en interviews verschenen. Hier vind je een overzicht en kun je artikelen downloaden.

• Op het Ménière Forum kom je in contact met lotgenoten.
  • Uitgebreide uitleg (ook interessant voor artsen!) over het evenwichtssysteem en de ziektebeelden, onderzoek en behandelingen is te vinden in het boek Dizzy Me van Tania Stadsbader en prof. Floris Wuyts. Er is nu ook een Engelse, uitgebreide versie. Klik hier voor meer informatie.

• Het boek Ménière in Balans van Paula Heijne in samenwerking met kno-artsen Tjasse Bruintjes en Peter Paul van Benthem is meer gericht op “leven met Ménière” en bevat ook medische uitleg over andere aandoeningen.

• De richtlijn Duizeligheid van de Nederlandse huisartsen is recent herzien: https://www.nhg.org/standaarden/volledig/nhg-standaard-duizeligheid.

• In de Webshop van Stichting Hoormij vind je diverse uitgaven over Meniere en evenwicht, waaronder een praktische en heldere brochure met oefeningen bij evenwichtsstoornissen.

• In Hoormij Magazine 4 van 2016 staat het verhaal van Sjaak Wolfert (45). Hij onderging een nieuwe operatie waardoor hij verlost is van zijn draaiduizeligheidsaanvallen. Zie: ervaringsverhalen ziekte van Ménière. Sjaak onderging een nieuwe nog niet in Nederland erkende operatie, de endolymfatische duct blokkade, die door sommige kno-artsen al wel wordt uitgevoerd. Hij is verlost van zijn duizeligheidsaanvallen bij de ziekte van Ménière.

• Paula Hijne, die het boek Ménière in Balans schreef (zie hierboven) gaf samen met haar partner een interview aan Hoormij Magazine.

• Schrijver, columniste en innovatiestrateeg Marianne Zwagerman gaf verschillende interviews over de manier waarom zij omgaat met Meniere. Kijk hier naar een aflevering van De Wandeling. Ook gaf ze recent een interview aan het blad Vrouw

Praat mee op het forum!