Wetenschappelijke onderzoeken met betrekking tot de ziekte van Ménière

De Commissie Ménière van Stichting Hoormij heeft van 2010-2012 samengewerkt met onderzoekers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Ook met andere onderzoekers is de afgelopen jaren samengewerkt aan onderzoeken rondom de ziekte van Ménière. Hieronder vind je diverse onderzoeken over de ziekte van Ménière die dankzij deze samenwerking tot stand zijn gekomen. Heb je vragen naar aanleiding van de onderzoeken, of wil je reageren, dan kan je een e-mail sturen naar de Commissie Ménière: meniere@stichtinghoormij.nl

Literatuuronderzoek (Utermöhlen)prismabrilAstrid Lubeck heeft literatuuronderzoek gedaan met als doel tot een theorie te komen waarom een (Utermöhlen)prismabril klachten zou kunnen verminderen bij de ziekte van Ménière. Haar supervisor, prof Jelte Bos, en zij hebben samen met dr Vente een wetenschappelijk artikel geschreven dat in 2016 is aangeboden aan een internationaal wetenschappelijk tijdschrift. In afwachting van plaatsing van het artikel kan Stichting Hoormij alleen de Nederlandse samenvatting van dit literatuuronderzoek aanbieden via de website. Lees deze samenvatting hier.
Over de Wetenschapswinkel GroningenDe Commissie Ménière van Stichting Hoormij werkt regelmatig samen met onderzoekers en studenten van de Rijksuniversiteit Groningen. Verschillende onderzoeken die betrekking hebben op de ziekte van Ménière zijn dan ook terug te vinden in de Wetenschapswinkel van de Rijksuniversiteit Groningen. Veel universiteiten hebben zo'n wetenschapswinkel.

Een stage of scriptie met groot maatschappelijk nut, resultaten waar mensen buiten de universiteit op zitten te wachten en waar ze mee verdergaan. Dat kan binnen de projecten van de wetenschapswinkels. De medewerkers van deze wetenschapswinkels, die gezamenlijk alle faculteiten vertegenwoordigen, bemiddelen en geven waar nodig extra begeleiding. Ook de zorg over haalbaarheid, objectiviteit en publiciteitrond het onderzoek is bij bij de wetenschapswinkel in goede handen. Zowel voor bachelor- alsmasterstudenten zijn er projecten te vinden.