Week van het Oorsuizen 2016 - Rinkelt het al?

“Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik te trots was om oordoppen te dragen tijdens het uitgaan.” Jan is begin dertig en heeft al bijna de helft van zijn leven last van oorsuizen (tinnitus). Zijn ervaringen staan niet op zichzelf: door langdurige blootstelling aan te harde muziek komen er steeds meer jongeren met oorsuizen bij. In totaal zijn er ruim 1 miljoen Nederlanders met een suis, piep, fluit, brom of rinkelende bel. Tijdens de Week van het Oorsuizen (8-14 februari 2016) besteedde Stichting Hoormij daarom aandacht aan de verschillende oorzaken van oorsuizen, zoals muziek, lawaai op de werkplek, bijwerkingen van medicijnen en nog meer. Daarmee willen we zorgen dat er bij iedereen een belletje gaat rinkelen. Niet het belletje van de tinnitus, maar van het besef dat je gehoor het waard is om te beschermen!

Oorzaak meestal onbekend
De meeste mensen denken bij oorzaken van tinnitus aan lawaai. Toch kan bij maar 11% van de mensen met (ernstige) tinnitus lawaai als daadwerkelijke oorzaak worden vastgesteld en lawaai op het werk wordt nog minder vaak vastgesteld. Dit blijkt uit een enquête van de Stichting Hoormij Commissie Tinnitus en Hyperacusis uit 2012, onder ruim 800 tinnitus-patiënten.

• Tinnitus komt vaker voor (22%) in combinatie met andere gehooraandoeningen als de ziekte van Ménière (draaiduizelingen), brughoektumor of oorontstekingen.
  • Maar ook stress wordt in 8% van de gevallen door artsen als de oorzaak gezien voor het ontstaan van oorsuizen. Vragen we het echter aan de persoon zelf, dan worden hierbij veel hogere aantallen genoemd.
  • Er zijn maar weinig mensen die weten dat ook bepaalde medicijnen als bijwerking tinnitus kunnen veroorzaken. Zie hiervoor www.stichtinghoormij.nl/medicijnwijzer en bijwerkingencentrum Lareb www.lareb.nl. Het percentage waarbij medicijnen als oorzaak medisch kan worden aangeduid ligt rond de 3%. Gevraagd aan de mensen zelf ligt dit percentage hoger (9%). Maar ook mislukte medische ingrepen worden gemeld als oorzaak.

Bij de meeste mensen met tinnitus kan de oorzaak echter niet worden vastgesteld.

Bij mannen en jongeren vaker lawaai als oorzaak
In het algemeen worden bij meer mannen dan bij vrouwen onderzoek gedaan naar de oorzaak. Als er onderzoek wordt gedaan, wordt bij meer mannen dan vrouwen geen oorzaak van de tinnitus gevonden. Wordt de oorzaak bij mannen echter wel gevonden, dan is ‘lawaai’ de belangrijkste oorzaak. Bij vrouwen wordt vaker de combinatie met andere gehooraandoeningen aangehaald.
Gevraagd aan de mensen met tinnitus zelf valt op dat jongeren relatief vaker lawaai en stress noemen, ouderen noemen vaker ouderdom en medicijnen of medisch foutief handelen als oorzaak.

Stichting Hoormij vindt dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar de oorzaken van tinnitus. Daarnaast is Stichting Hoormij een werkgroep jongeren & tinnitus gestart, die dit jaar met een preventieproject aan de slag gaat.

Week van het Oorsuizen: doe mee

Genezing van oorsuizen is er niet, maar er zijn wel manieren om er goed mee te kunnen leven. Nog beter is uiteraard het voorkomen ervan. Tijdens de tweede editie van de Week van het Oorsuizen vroeg Stichting Hoormij daarom aandacht voor de verschillende oorzaken en voor preventie.

• We vroegen aandacht voor tinnitus door tijdens de actieweek diverse berichten, ervaringsverhalen en meer te plaatsen op www.weekvanhetoorsuizen.nl en met #WeekvhOorsuizen op Twitter en Facebook. Elke dag stond een andere oorzaak centraal of was er aandacht voor preventie: dag 1: muziek, dag 2: tinnitus &werk, dag 3: vuurwerk, dag 4: medicijnen, dag 5: rol van de overheid bij preventie, dag 6: hoe nu verder?
  • We gaven elke dag iets weg (zoals handige downloads met informatie) of je kunt iets winnen (zoals een zelfhulpboek om te helpen omgaan met tinnitus).
  • Daarnaast was er op dinsdag 9 februari 2016 een speciale informatiebijeenkomst voor mensen met tinnitus in het Flevoziekenhuis in Almere. Er is aandacht voor het medische aspect van tinnitus en voor het verhaal van een ervaringsdeskundige. Oorzaken en omgaan met tinnitus staan centraal in de informatie, tips en adviezen. Verder is er ruimte voor het uitwisselen van ervaringen. Stichting Hoormij organiseert deze bijeenkomsten met grote regelmaat door geheel Nederland – tijdens, maar ook na de Week van het Oorsuizen. De bijeenkomst in Almere was volgeboekt, maar op dinsdag 9 februari was een livestream te volgen. Tijdens de gehele Week van het Oorsuizen bleef deze stream in de vorm van een webinar beschikbaar.

Doneer nu en help mee tinnitus onder jongeren te voorkomen!
Maandag: oorsuizen door muziek
Dinsdag: tinnitus en werk
Woensdag: oorsuizen door vuurwerk
Donderdag: oorsuizen en medicijnen
Vrijdag: preventie
Zaterdag: oorsuizen - hoe nu verder?
Hoe klinkt tinnitus? Beluister het hier
Klik hier voor meer informatie over oorsuizen
In de pers- Op Refdag.nl is op vrijdag 12 februari een interview geplaatst met klinisch neuropsycholoog Olav Wagenaar in het kader van de Week van het Oorsuizen.
- Op UWV Perspectief is op woensdag 10 februari een interview geplaatst over oorsuizen.
- Het Radio 1 Journaal (ongeveer 12:45) noemde dinsdag 9 februari kort de Week van het Oorsuizen en de uitzending bij SBS.
- Medicalfacts schrijft op 9 februari over de Week van het Oorsuizen en het initiatief van het Amphia Ziekenhuis om in te zetten op gehoorbescherming
- Uitgebreid aandacht voor de Week van het Oorsuizen van Stichting Hoormij was er op SBS in Hart van Nederland op maandag 8 februari.
- Stichting Hoormij-ervaringsdeskundige Peter van der Ende en kno-arts Dennis Kos vertelden maandag 8 februari in Hallo Nederland (vanaf 11.00) van Omroep Max over zijn oorsuizen en de themaweek.
- Op RTV Utrecht was op maandag 8 februari in UVandaag (vanaf 4:40) aandacht voor de Week van het Oorsuizen.
- Klinisch Neuropsycholoog Olav Wagenaar was maandag 8 februari te zien en te horen in het programma Debby en haar mannen van Omroep West (vanaf 9:50)
- Kno-arts Dennis Kox was maandag 8 februari te horen bij Evers Staat op (radio 538) over oorsuizen.
- Interview Stichting Hoormij-ervaringsdeskundige Peter Krauweel in Het Kontakt van donderdag 4 februari.
- Nieuwsbericht in De Maasroute van donderdag 4 februari, pg 18.
- Nieuwsbericht op Onlinefysioconsult.nl
- Bericht op kno.nl, de website van de kno-vereniging.
- Nieuwsbericht op Doof.nl
- Uitzending Reformatorische Omroep op maandag 18 januari (vanaf 1:40 Stichting Hoormij-ervaringsdeskundige Karel).
Radio Schiedam ging op zondag 10 januari in op de Week van het Oorsuizen (vanaf 07:17).

Oorsuizen door vuurwerk
- Uitzending EditieNL op Oudjaarsdag (gehoorschade door vuurwerk en vuurwerk-standpunt van Stichting Hoormij).
- Uitzending Radio Schiedam op zondag 27 december (vanaf 1:20 over het vuurwerkmanifest, vanaf 1:45 Stichting Hoormij-ervaringsdeskundige Peter).
Column gebarentolk Sebastiaan Bogaard (ook te lezen in AD Rivierenland)
- Nieuwsbericht op waalwijk.nieuws.nl en heusden.nieuws.nl

Wij steunen het vuurwerkmanifest. Jij ook?
Week van het Oorsuizen 2015