Wat is TOS?

Met TOS wordt een taalontwikkelingsstoornis bedoeld. Dat is een stoornis in het leren van de moedertaal. Bij TOS staat de taalstoornis op zichzelf en wordt dus niet veroorzaakt door bijvoorbeeld een verstandelijk beperking of door onvoldoende taalaanbod.

TOS en normale taalontwikkeling

De meeste kinderen hebben geen problemen met de taalontwikkeling, terwijl het toch een heel complexe aangelegenheid is. In feite is het huilen van een baby al een onderdeel van de taalontwikkeling. De baby geeft aan dat er iets is en reageert vervolgens op de stem van de ouder. Al snel na de geboorte maakt een kind verschillende klanken en vanaf een maand of 4 maakt het allerlei geluidjes en begint het te kraaien. Na 6 maanden herhalen baby’s hun eigen klanken en doen ze geluiden na. Een kind luistert steeds beter wanneer mensen praten en probeert klanken van anderen na te doen. Vanaf 9 maanden begint een kind eenvoudige opdrachten te begrijpen en later ook uit te voeren.
Rond hun eerste jaar gaan kinderen brabbelen en daarna gaat het heel snel. Ze doen gesprekken na door de klanken na te bootsen die ze horen. Dat zijn meestal nog geen echte woorden, maar het klinkt al goed. Peuters leren woordjes en korte zinnetjes. Taal wordt door jonge kinderen bijzonder snel opgepakt en geleerd.

Met taal ligt een hele wereld van communicatie en begrijpen voor je open. Maar als je TOS hebt dan gaat dat natuurlijk veel moeilijker. Daardoor kunnen er misverstanden ontstaan en is het soms lastig jezelf en de wereld te begrijpen.

Wij zijn er voor jou!

Stichting Hoormij is in actie voor alle (ouders van) kinderen en jongeren met TOS in Nederland. Wij zorgen voor een houvast via voorlichting, belangenbehartiging en lotgenotencontact. Bekijk ook de tips die wij voor jou op een rij hebben gezet.

SpraakSaam The Movie
Kijk in onze vraagbaak voor meer info over TOS