"Als ik begin over een taalontwikkelingsstoornis, dan zie ik meestal dezelfde ongelovige blik die ik zelf ooit had"
Praat mee!Deel je ervaringen op ons lotgenotenforum
Word lidProfiteer van de voordelen!
Blijf op de hoogteAbonneer je op onze nieuwsbrief

Wat is TOS?

Met TOS wordt een taalontwikkelingsstoornis bedoeld. Dat is een stoornis in het leren van de moedertaal. Bij TOS staat de taalstoornis op zichzelf en wordt dus niet veroorzaakt door bijvoorbeeld een verstandelijk beperking of door onvoldoende taalaanbod. Met taal ligt een hele wereld van communicatie en begrijpen voor je open. Maar als je TOS hebt dan gaat dat natuurlijk veel moeilijker. Daardoor kunnen er misverstanden ontstaan en is het soms lastig jezelf en de wereld te begrijpen.

TOS op Twitter
Stichting Hoormij in actie
Checklist ondersteuning cluster 2Op basis van ervaringen van ouders en jongeren is door Stichting Hoormij en FODOK een checklist gemaakt over de kwaliteit van de ondersteuning van cluster 2.De checklist is vooral ook bedoeld voor ambulante begeleiders van cluster 2 die leerlingen in het regulier onderwijs begeleiden. Ouders en jongeren kunnen met deze checklist bepalen of de ondersteuning adequaat is of nog verbeterd moet worden. Download hier de checklist.

Ervaar TOS-dagMaar liefst 130 mensen (80 ouders en 50 professionals) namen op 12 maart 2016 deel aan de Ervaar TOS-dag die Stichting Hoormij organiseerde. Zowel in de ochtend als in de middag gingen vier groepen uiteen om het circuit af te leggen. Ondertussen konden de deelnemers ook vragen stellen aan de begeleider of een van de TOS- jongeren. Je zag dat iedereen op zijn eigen manier tot de ontdekking kwam hoe het is om TOS te hebben; en dat was precies de bedoeling van deze dag! Lees hier een verslag.