Wie helpt mij verder?

Heb je Ménière of bent je betrokken bij iemand die de ziekte heeft? Diverse organisaties staan voor je klaar voor hulp en advies.

Stichting Hoormij Commissie Ménière

Deze Commissie behartigt de belangen van mensen met de ziekte van Ménière en:

Audiologisch centrum

Audiologische centra (kortweg AC’s) kunnen je gehoorfunctie onder leiding van een audioloog onderzoeken. Daarnaast bieden zij diverse cursussen aan rondom Ménière. Niet alleen wat betreft hoorrevalidatie bij een wisselend gehoorverlies en bij tinnitus, maar ook op sociaal en psychologisch gebied kunnen zij je verder helpen.

Audicien

Heb je een wisselend gehoorverlies? Laat je dan adviseren door je audicien over een betere afstelling van je hoortoestellen en zorg dat je een hoortoestel met regelbaar volume krijgt. Erkende audiciens zijn STAR-gecertificeerd.

Oorakel Informatie en Advies

Oorakel geeft advies over alles wat met horen en hoorhulpmiddelen en regelingen te maken heeft, zowel schriftelijk, per e-mail als telefonisch.

GGMD

GGMD voor Doven en Slechthorenden heeft een gespreksgroep `Leven met Ménière`. De GGMD is een landelijke organisatie en staat voor Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening aan Doven en Slechthorenden. Iedereen met een gehooraandoening kan bij GGMD terecht voor hulp en ondersteuning. Daar staan gedragstherapeuten, maatschappelijk werkers en professionele hulpverleners voor je klaar met advies. Bij de GGMD Gouda is het mogelijk hulpmiddelen voor slechthorenden uit te proberen en hierover onafhankelijk advies te krijgen. Voor vragen en/of aanmelding kan je contact opnemen met GGMD voor Doven en Slechthorenden, telefoon (0800) 337 48 57, teksttelefoon (0800) 33746 67, of contact@ggmd.nl.

Pro Persona de Riethorst

De landelijke GGZ (Geestelijke Gezondheidszorg) instelling Pro Persona afdeling de Riethorst biedt psychologische en psychiatrische hulp aan mensen met een auditieve beperking. Zij hebben een divers aanbod van mogelijke therapieën, zowel individueel, met uw evt. partner of kind(eren) als in een groep. Ook kortdurende opname behoort tot de mogelijkheden. Bij de Riethorst is 25 % van de professionals zelf doof of slechthorend. Zie voor contactgegevens: www.propersona.nl/riethorst.

Naar de betrouwbare database van Hoorwijzer

Zoek een erkende STAR-audicien

Klik hier voor een overzicht

Op zoek naar gespecialseerde kno-arts of duizeligheidspoli?

Raadpleeg de vraagbaak van Stichting Hoormij

Heb je een vraag?
Wegwijzer bij ziekte van Ménière Het stellen van de diagnose van de ziekte van Ménière is een proces dat niet altijd even soepel verloopt. Pas wanneer er sprake is van alle drie de symptomen (aanvallen van draaiduizeligheid, tinnitus en gehoorverlies) kan de diagnose van de ziekte van Ménière worden gesteld. De wegwijzer die is opgesteld door de Commissie Ménière van Stichting Hoormij helpt mensen met klachten verder op weg.