Wat kan ik doen bij Ménière?

Leren accepteren

Het allerbelangrijkste – en meteen ook moeilijkste – stap na de diagnose van Ménière is: het accepteren van de ziekte van Ménière. Deze stap is niet zomaar gezet en kost tijd en moeite.

Zoek afleiding en ontspanning

Afleiding en ontspanning zoeken helpt om de Ménière draaglijker te maken. Spanning en stress veroorzaken mogelijk extra druk in het binnenoor. Volgens velen speelt stress een rol bij het uitlokken van een aanval maar dit is niet wetenschappelijk bewezen. Diverse ontspanningstechnieken kunnen je helpen te ontspannen: je kunt beter omgaan met de ziekte wanneer je rustig bent. Stressvolle situaties zijn niet altijd te vermijden, maar je kunt wel leren om anders te reageren op dat soort gebeurtenissen.

Als je altijd maar bezig bent met je ziekte en het niet lukt om te ontspannen, adviseren wij je te bespreken met bijvoorbeeld je huisarts of cognitieve gedragstherapie je zou kunnen helpen.

Vertrouwenspersoon en eerste hulp

Kies in je omgeving één of meer personen uit op wie je altijd een beroep kunt doen bij een aanval. Zorg dat je hen ook kunt bereiken als je een aanval hebt en de cijfers op je telefoon niet kunt lezen, bijvoorbeeld via een sneltoets.

Zoek psychologische hulp

De ziekte van Ménière heeft niet alleen medische maar ook psychologische gevolgen. Soms kunnen die hinderlijker zijn dan de primaire symptomen. Belangrijk is leren omgaan met de ziekte om deze daardoor beter beheersbaar te maken. Hulp van een maatschappelijk werker of psycholoog kan daarbij helpen. Deze zijn vaak ook verbonden aan een Audiologisch Centrum en daarom goed op de hoogte van de gevolgen van de ziekte van Ménière.

Ook bij Landelijk GGZ centrum voor doven en slechthorenden Pro Persona afdeling de Riethorst kan je terecht met je zorgvragen ten gevolge van Ménière. Zij hebben een divers aanbod van mogelijke therapieën, zowel individueel, met je partner als in een groep.

Ook bij de landelijke organisatie GGMD, Geestelijke Gezondheidszorg en Maatschappelijke Dienstverlening aan Doven en Slechthorenden, kan je terecht met vragen op psychisch gebied. GGMD is te bereiken via www.ggmd.nl of 0800-337 466 7 (gratis).Training in groepsverband “Leren leven met de ziekte van Meniere”. Aanmelden over informatie hierover via contact@ggmd.nl. Op deze website kan je een instantie vinden bij jou in de buurt.

Denk positief

De last die je van de ziekte van Ménière ervaart, wordt niet enkel bepaald door de mate waarin je de ziekte van Ménière hebt, maar ook door de manier waarop je ermee omgaat. Heb je een positieve blik op zaken, dan heeft dit zijn weerslag op de last die je van bijvoorbeeld je tinnitus ervaart. Ménière wordt, net als bij andere lichamelijke klachten, beleefd vanuit een voortdurende wisselwerking van lichaam en geest. Heb je problemen op andere levensterreinen? Dan is de kans groot dat je klachten verergeren. Onverwerkte problemen, stress, problemen in werk, relatie of gezin: het is allemaal van invloed en kan de negatieve beleving van je klachten versterken.

Leef zo gezond mogelijk

In het algemeen zal je dokter adviseren om gewoon gezond te leven, hoewel het Ménière niet zal verhelpen. Dus niet roken, matig met alcohol en cafeïne, stress vermijden en aan gezonde lichaamsbeweging doen. Wie over het algemeen in goede conditie is, is beter in staat om klappen (lees: heftige aanvallen) op te vangen.

Rust en regelmaat

Veel mensen met de ziekte van Ménière proberen meer rust in te bouwen en regelmaat in hun leven te brengen. Ze hebben geaccepteerd dat ze niet alles meer kunnen of dat ze sommige dingen anders moeten aanpakken. En ze hebben geleerd zich niet meer om allerlei dingen druk te maken - want stress bevordert mogelijk een aanval. Als je bang bent voor een aanval buitenshuis, ga dan samen met iemand anders winkelen, voor het geval als er onverwachts iets vervelends gebeurt. Dat geeft een rustig gevoel. Plan niet teveel afspraken na elkaar, neem na een inspanning rust. Stoom niet door totdat je erbij neervalt.

Verbeter je reflexen

Het verbeteren van de reflexen zorgt ervoor dat je tijdig en juist kunt reageren op een aanval en zich beter kunt handhaven als je evenwichtsorgaan niet goed werkt. Sporten is ook zinvol. Fysiotherapeuten kunnen eventueel met je oefenen. Zie ook het kader hiernaast over 'simpele oefeningen tegen duizeligheid'.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Hoor meer over je gehooraandoening
Word lid en profiteer van de voordelen
Simpele oefeningen tegen duizeligheidEr zijn aanwijzingen dat mensen met verschillende vormen van duizeligheid en evenwichtsstoornissen kunnen profiteren van oefeningen. Professor Lucy Yardley van de Universiteit van Southampton zet zich er al jaren voor in om deze aanpak meer bekendheid te geven. Samen met de Britse Meniere’s Society ontwikkelde deze psychologe een zelfhulpbrochure ‘Balance Retraining’, met uitleg over het nut van oefenen en voorbeelden van oefeningen.

De Commissie Ménière vindt het belangrijk dat er vooral ook onder nieuwe patiënten meer bekendheid komt over de noodzaak te blijven bewegen juist bij evenwichts-stoornissen. De Commissie heeft inmiddels met toestemming het boekje ‘Balance Retraining’ in het Nederlands vertaald. Kijk op stichtinghoormij.nl/oefeningentegenduizeligheid

Lees hier het complete artikel uit HOREN Magazine oktober 2012 over deze oefenmethode. Op YouTube zijn ook diverse video's met oefeningen te vinden. Klik hier voor een voorbeeld.