Hulpmiddelen voor bij een CI

Je hoorplezier vergroten met een CI is mogelijk met verschillende aanvullende techniek en vaardigheden. Denk maar aan soloapparatuur, ringleiding en diverse CI-programma’s. Ook spraakafzien en ondertiteling kan helpen wanneer je gehoor mogelijk even tekort schiet.

Telefoneren

Telefoneren is iets wat de meeste CI-gebruikers (weer) kunnen doen. Mocht het toch niet zo gemakkelijk gaan, dan zijn er diverse andere opties om te communiceren.

• Telefoons met hoornversterking
  • Telefoneren met behulp van ringleiding
  • Losse volumeregelaars
  • Mobiel bellen met een loopset of headsetadapter

En er zijn (steeds meer) alternatieven voor telefoneren: SMS, e-mail, WhatsApp Messenger, Twitter, Facebook, mobiele teksttelefoon etc. Deze nemen steeds vaker de plek in van eerdere alternatieven voor telefoonverkeer: de teksttelefoon, de beeldtelefoon en de fax.

Gesprekken volgen in rumoerige situaties

Soloapparatuur is een ideaal hulpmiddel voor rumoerige situaties. Het wordt daarom veel gebruikt in het onderwijs: voor de lessen op school of voor de colleges van uw studie. Maar ook op het werk wordt het veel gebruikt: voor werkoverleggen, bij- of nascholing, etc. Soloapparatuur werkt draadloos en bestaat uit een zender met een microfoon en een ontvanger met een halsringleiding (‘halslus’). De spreker krijgt de zender, jij hebt de ontvanger.

Televisie of een spreker verstaan

Ringleidingsystemen zijn systemen om geluid storingsvrij - zonder achtergrondgeluid - over te dragen aan je CI-spraakprocessor. Bij een ringleiding wordt het geluid via een magnetisch veld direct aan je CI-spraakprocessor doorgegeven.Dit gebeurt als je je CI op de ringleidingstand hebt gezet. Hiermee kan je ook telefoneren en via een infarood-halslus of een ringleiding het geluid van de radio en televisie beluisteren. Wil je meer weten? Kijk op Hoorwijzer voor meer informatie.

Muziek luisteren

Op elke CI-spraakprocessor kunnen verschillende programma’s worden geprogrammeerd die bij jou en jouw levensstijl passen. Een alledaagse-, lawaai-, richting-, en eventueel een muziekprogramma waarmee je mogelijk beter en prettiger muziek kan luisteren.

Ondertiteling

Steeds meer televisieprogramma’s, met name op de publieke omroep, worden uitgezonden met Nederlandstalige ondertiteling voor slechthorenden en doven. Ondertiteling is de tekstuele versie van de dialoog van een film of een televisieprogramma, die meestal aan de onderkant van het scherm wordt afgebeeld. Met verschillende kleuren wordt aangeduid wie er aan het woord is. Ook achtergrondgeluiden worden vermeld. Je kunt ondertiteling alleen oproepen via teletekst, dus je televisietoestel moet daarover beschikken. Op de publieke omroep wordt ondertiteling opgeroepen via teletekstpagina 888. Meer informatie over ondertiteling via de website van het Samenwerkingsverband Ondertitel Alle Programma’s SOAP!, waarin Stichting Hoormij haar krachten bundelt samen met de andere belangenorganisaties van slechthorenden en doven.

Schrijftolk: live ondertiteling bij gesprekken

Eenvoudige één-op-één-gesprekken over koetjes en kalfjes lukken meestal nog wel. Maar bij een verjaardag, consult bij de dokter of een belangrijke vergadering kan het voor mensen met een hoorbeperking heel lastig en inspannend zijn om een gesprek te voeren of te volgen. Schrijftolken kunnen in zulke situaties uitkomst bieden.Je kan schrijftolkuren aanvragen voor werk-, onderwijs-, of privésituaties (leefuren). Voor werksituaties gaat het dan bijvoorbeeld om een werkoverleg, een personeelsbijeenkomst of een functioneringsgesprek. Tolkvoorzieningen voor privé-uren vraag je aan bij Menzis Zorgkantoor Arnhem. Je hoeft daarvoor niet bij Menzis verzekerd te zijn omdat Menzis deze tolkvoorziening namens alle zorgverzekeraars landelijk uitvoert. Een tolk kan je aanvragen bij Tolknet

Hulp bij het horen van de deurbel, telefoon of anders

• Versterking van telefoon- en deurbel
  • Lichtsignalering met zenders voor deurbel, telefoon, inbraak/brand alarm, babyfoon en personenoproep. De ontvanger gaat flitsen bij contact.
  • Trilsystemen met trilontvanger, trilhorloge en trilwekker.
  • Signaalhond/hulphond. Een getrainde hond die kan waarschuwen voor onder andere de voordeurbel, het huilen van een baby, de magnetron of de waterkoker.

Gewekt worden

• Wekkers met een volumeknop
  • Flitswekkers die licht geven als ze afgaan
  • Trilwekkers met trilschijf die je onder je kussen legt.

Ook zijn er combinaties van deze drie soorten wekkers. Alle typen wekkers zijn in diverse soorten en maten verkrijgbaar.

Beter verstaan door spraakafzien

Het aflezen van de mond en het gezicht van mensen heet spraakafzien (ook wel ‘liplezen’ genoemd). Aan de mondbewegingen en mimiek van degene die spreekt, kan je zien wat er gezegd wordt. Spraakafzien is voor slechthorenden een ondersteuning bij het verstaan. Je kan spraakafzien aanleren, oefenen en verbeteren bij de logopedist. Je kan ook terecht bij de regionale oefengroepen van Stichting Hoormij.

Ga naar Hoorwijzer!

Meer over hoorhulpmiddelen?