Leven met een CI

Wie een CI krijgt moet vaak letterlijk opnieuw ‘leren horen’, oftewel opnieuw een betekenis koppelen aan geluiden. Het tikken van de klok, het snijden van groente en het horen lopen van water uit de kraan: het is allemaal even wennen. Dat geldt ook voor het horen van woorden en de stemmen van familie en vrienden.

Emotioneel moment

Wanneer je met een cochleair implantaat je gehoor, volledig of gedeeltelijk, terug krijgt, dan is dat zowel voor jou als voor jouw omgeving een emotioneel moment. Het betekent een teruggewonnen stuk leven, vooral in de communicatie met anderen. Een CI kan je leven in positieve zin veranderen.

Spraakverstaan

Ook al biedt een CI je de mogelijkheid om (opnieuw) te horen, er blijft in de regel altijd sprake van een gehoorverlies. Daarom maken veel CI-dragers, net als slechthorenden, gebruik van spraakafzien (liplezen).

Nóg een CI?

Als je met één CI beter kunt horen, dan kan je dat met twee CI´s waarschijnlijk nóg beter. Helaas wordt een tweede CI voor volwassenen nog steeds niet vergoed in Nederland.

Muziek luisteren

Naar muziek luisteren met een CI is best wennen: vooral in het begin klinkt muziek vaak raar. Door te oefenen kan je (opnieuw) genieten van muziek.

Kijk in onze Vraagbaak voor antwoorden op veelgestelde vragen over CI

Heb je een vraag over CI?
Soms kan het helpen de ervaringen van je af te schrijven. Veel mensen doen dit in de vorm van een weblog; een soort online dagboek.

Klik hier voor een overzicht van interessante weblogs over allerlei ‘hoorzaken’.

Leden van de NVVS kunnen hier het artikel uit HOREN Magazine downloaden over weblogs; wat, hoe & waarom.