“Mijn CI is een hulpmiddel. Maar het is ook een verrijking in mijn dagelijks leven om weer te kunnen horen”
Word lidProfiteer van de voordelen!
Praat mee!Lees en deel waardevolle tips op het lotgenotenforum
Nieuwsbrief ontvangen?Aanmelden kan hier

Wat is een CI?

Een CI (Cochleair Implantaat) is een elektronisch toestel dat aan zeer slechthorende en dove mensen de mogelijkheid biedt weer iets te horen.

Het implantaat bestaat uit een dun siliconen snoertje dat operatief wordt ingebracht in het slakkenhuis. Aan het uiteinde van het snoertje bevindt zich een serie minuscule elektroden. Het geluidssignaal wordt door de uitwendige processor via de magnetische spoel doorgegeven naar het inwendige deel, waar het via de elektroden de gehoorzenuw op verschillende plaatsen elektrisch stimuleert. De elektroden worden in de eerste maanden herhaaldelijk opnieuw afgesteld voor het beste luisterresultaat.

@CI_nl
Stichting Hoormij in actie
HuiskamerbijeenkomstenStichting Hoormij en de andere belangenorganisaties voor doven en slechthorenden werken voor CI-gebruikers samen in het Onafhankelijk Platform CI (OPCI). OPCI is in 2015 gestart met het organiseren van huiskamerbijeen- komsten. Deze zijn een groot succes gebleken, daarom organiseert OPCI ook dit jaar bijeenkomsten. Kleinschalig, met maximaal acht deelnemers, in een informele en gezellige setting. Er is informatie over cochleaire implantatie, de verschillende merken en hulpmiddelen en deelnemers kunnen hun eigen ervaringen met elkaar delen. Lees hier meer.
OPCI ContactdagOp 30 april organiseerde OPCI, waar Stichting Hoormij in participeert, een contactdag voor mensen met een cochleair implantaat en slechthorenden die een CI overwegen. Het thema was leren om (meer) weerbaar te zijn. Niet met wapens, maar met humor.Het was een dag met grappige, hilarische en humorvolle momenten. Veel ervaringsdeskundigen kwamen aan het woord en er was onder andere een optreden van cabaretier Vincent Bijlo. Lees hier het verslag.