“Na de eerste schok hielp Stichting Hoormij met voorlichting mij om rustig over de behandelopties na te denken”
Word nu lid!Profiteer van de voordelen!
Nieuwsbrief ontvangen?Aanmelden kan hier
Praat mee!Lees en deel ervaringen op het lotgenotenforum

Brughoektumor

Een brughoektumor is een goedaardig gezwel dat groeit vanuit de omhulling (zenuwschede) van de evenwichtszenuw. Het wordt ook wel vestibulair-schwannoom of acusticus neurinoom genoemd en is de meest voorkomende schedelbasistumor.

Naar schatting wordt in Nederland per jaar bij ongeveer 320 patiënten (20 per miljoen inwoners) voor het eerst de diagnose brughoektumor gesteld.

Een brughoektumor ontstaat meestal in de inwendige gehoorgang en groeit dan langzaam verder door de inwendige gehoorgang in de richting van de hersenstam en de kleine hersenen. De hoek tussen de hersenstam en de kleine hersenen wordt wel de ‘brughoek’ genoemd, vandaar de naam ‘brughoektumor’.

@brughoek_nl
  • Mensen met duizeligheids- en evenwichtsklachten verdienen een betere diagnose en behandeling. Teken de petitie! ow.ly/ZXkN304ctCt #BAW
    340 days ago Door brughoek_nl
Stichting Hoormij in actie
Balance Awareness Week

Stichting Hoormij (waar de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden deel van uitmaakt) strijdt voor meer bekendheid en begrip rondom duizeligheidsklachten als gevolg van de ziekte van Ménière of een brughoektumor. Daarom organiseerden wij van 14-20 september 2015 een Balance Awareness Week met als thema ‘Als je wereld draait… heb je houvast nodig’. Uit de resultaten van deze campagne blijkt wel dat er veel behoefte is aan houvast in de vorm van informatie. Lees hier meer.

Tien ervaringen rijker

Wanneer je een gehooraandoening hebt en te horen krijgt dat er op medisch gebied verder niets aan te doen is dan ermee te leren leven, dan is een logische vraag: hoe doe ik dat dan? In de praktijk blijkt het nuttig om ervaringen te delen. Stichting Hoormij heeft de afgelopen jaren vele ervaringsverhalen vastgelegd over diverse thema’s. Het boek ‘Tien ervaringen rijker’ bevat een bloemlezing uit deze persoonlijke verhalen. Willem, vrijwilliger bij onze Commissie Brughoektumor, deelt zijn verhaal in het boek. Bestel het hier en bekijk de video's met ervaringsverhalen op het YouTube-kanaal van Ervaringrijk.